A.L.B. var Sydfynske Dampskibsselskabs første egentlige passager motorfærge.
Den afløste i 1932 damperen af samme navn. A.L.B. står for Ahlefeldt-Laurvig-Bille, greve til Egeskov og omkring forrige århundredes begyndelse, bestyrelsesformand for Sydfynske Dampskibsselskab.
Den nye A.L.B. blev tegnet af dampskibsselskabs direktør, civilingeniør BondoLauritsen. I april 1932 blev nybygningen indsat på ruten Svendborg-Rudkøbing-Marstal med anløb af Strynø engang imellem. Ved dens bygning var der ikke taget hensyn til bilernes fremmarch, da man mente at automobiler var et forbigående modefænomen. Først i 1942 blev A.L.B. ombygget så bilerne kunne kører ombord over agterstævnen.
I 1949 blev færgen forsynet med en ny stævn, så biler også kunne komme ombord herfra.
Indtil 1993 sejlede færgen uden uheld og betjente mange af de små øer i det sydfynske øhav.
D. 2. september 1993 kæntrede A.L.B. i færgelejet på Skarø under lastning af kornvogne.
Efter forliset blev A.L.B. solgt til den nuværende ejer. Færgen blev bugseret til København, hvor den blev sat i stand og har fungeret som husbåd siden. A.L.B.er et sejlede skib og er erklæret bevaringsværdigt kulturminde.
A.L.B. fungerer som helårsbolig.
A.L.B. er den 3. ældste sejlende danskbyggede stålfærge efter dampskibet Hjejlen og S/S Skjelskør.
A.L.B. er er 28,5 m lang, 6,78 m bred, den er 5,30 m fra vandlinjen til øverste dæk/tag. Den har en dybgang på 1,95 m og en tonnage på 85,41 BRT.
A.L.B. ligger med styrbord side langs, fortøjret op ad 2 pæle, ca. 2 m fra offentligt tilgængelig vej.
Den er fortøjet til kaj med kædefortøjninger og forbundet til kajen via landgangsbro.