A.L.B. var Sydfynske Dampskibsselskabs første egentlige passager motorfærge.
Den afløste i 1932 damperen af samme navn. A.L.B. står for Ahlefeldt-Laurvig-Bille, greve til Egeskov og omkring forrige århundredes begyndelse, bestyrelsesformand for Sydfynske Dampskibsselskab.
Den nye A.L.B. blev tegnet af dampskibsselskabs direktør, civilingeniør BondoLauritsen. I april 1932 blev nybygningen indsat på ruten Svendborg-Rudkøbing-Marstal med anløb af Strynø engang imellem. Ved dens bygning var der ikke taget hensyn til bilernes fremmarch, da man mente at automobiler var et forbigående modefænomen. Først i 1942 blev A.L.B. ombygget så bilerne kunne kører ombord over agterstævnen.
I 1949 blev færgen forsynet med en ny stævn, så biler også kunne komme ombord herfra.
Indtil 1993 sejlede færgen uden uheld og betjente mange af de små øer i det sydfynske øhav.
D. 2. september 1993 kæntrede A.L.B. i færgelejet på Skarø under lastning af kornvogne.
Efter forliset blev A.L.B. solgt til den nuværende ejer. Færgen blev bugseret til København, hvor den blev sat i stand og har fungeret som husbåd siden.
A.L.B.er et sejlede skib og er erklæret bevaringsværdigt kulturminde af Skibsbevaringsfonden.
A.L.B. er den 3. ældste sejlende danskbyggede stålfærge efter dampskibet Hjejlen og S/S Skjelskør.
A.L.B. er er 28,5 m lang, 6,78 m bred, den er 5,30 m fra vandlinjen til øverste dæk/tag. Den har en dybgang på 1,95 m og en tonnage på 85,41 BRT.
A.L.B. ligger med styrbord side langs, fortøjret op ad 2 pæle, ca. 2 m fra offentligt tilgængelig vej.
Den er fortøjet til kaj med kædefortøjninger og forbundet til kajen via landgangsbro.