Fursund er en Limfjordsfærge bygget på Søren Larsen & Sønners Skibsværft A/S, Nykøbing Mors i 1973. Mellem 1973 og 1998 var den i drift som bil- og passagerfærge, primært på overfarten til Fur. Den havde et bildæk til 12 biler og en salon til 98 passagerer.
I 1998 blev Fursund taget ud af færgedrift og henlå i havnen på Fur. Samme år blev Fursund solgt til de nuværende ejere. Færgen blev i 1999 transporteret til sin nuværende placering i Søminegraven/Krudtløbsvej i København.
Mellem 1998 og 1999 belv Fursund ombygqet til husbåd. I den forbindelse blev motor mm. taget ud af færgen og der blev bygget en "kasse" på dækket til bolig. Den oprindelige konstruktion til bæring af styrehus, samt styrehuset, er fjernet, og en ny top blev bygget på i 2009 på værftet i Gilleleje. Don oprindelige trælønning er bevaret.
Fursund er 29,13 m lang,7,6 m bred (bredeste sted), der er 3,9 m fra vandlinje til overkant tag, hertil kommer styrehus - samlet højde fra dæk tiltag af styrehus er 5,9 m, den har en dybgang på 2,88 m og en tonnage på 98 BRT.
Fursund ligger med den ene ende mod offentlig tilgængelig kaj. Den er fortøjret til kaj med kædefortøjninger og forbundet med kajen via en landgangsbro. Den anden ende af færgen ligger ud i Søminegraven/Krudtløbet. Denne ende er ligeledes fortøjret med fortøjninger til et stort fælles anker i Søminegraven/Krudtløbet.