Gamle Askø er bygget i stål som bilfærge i Norge i 1954 til fjordoverfart i Brevik Kommune. Færgen blev i 1966 solgt til Danmark, hvor den i en kortere periode sejlede som passagerfærge mellem Toldboden og B&W skibsværft. Herefter blev den solgt til den kommunale færgefart Bandholm-Askø, hvor den sejlede til den blev udskiftet i 1988.
Gamle Askø blev herefter ombygget til beboelse på Svendborg Værft, hvor det eksisterende dækshus og styrehus/bådedæk blev udvidet til at omfatte hele vogndækket midtskibs, i to etager omfattende det gamle vogndæk og dele af eksisterende styrehus/bådedæk.
I 2001 blev Gamle Askø købt af den nuværende ejer, som har benyttet den som helårsbolig på nuværende beliggenhed, kun 100 m fra B&Ws gamle anlægsbro - nu cafeen "La Banchina" - hvor færgen lagde til i 60'erne.
Den er 26,06 m lang, 7,53 m bred (bredestested), 5,4m høj fra dæk til overkant tag, den har en dybgang på 2,19 m og en tonnage på 81,57 BRT.
Gamle Askø ligger med den ene ende mod offentlig tilgængelig kaj. Den er fortøjret til kaj med 4 trosser, hvoraf 2 fungerer som kryds og forbundet med kajen via en landgangsbro. Den anden ende af færgen ligger ud i Søminegraven/Krudtløbet og er fortøjret med trosser til et stort fælles anker i Søminegraven/Krudtløbet.