Færgen M/F Ourø - med kaldesignalet OXDB - er bygget som bil- og passagerfærge på Holbæk Skibsværft i 1959 til fjordoverfart mellem Holbæk og Orø. Færgen M/F Ourø var i drift frem til 2003, hvor færgen blev solgt til den nuværende ejer. Færgen hedder idag Ourø med kendingsbogstaver OXDB.
Ourø er en klassisk dansk ø-færge, malet i sort/hvide farver og med teaktræs styrhus på toppen. Færgen er bla. gengivet på Dansk 4 kr. frimærke fra 2001, tegnet af Bo Bonfils.
Ourø blev ombygget til beboelse på Holbæk Skibsværft, hvor de eksisterende dækshuse og styrehus blev bevaret og broen til styrhus blev udvidet. Den nye del af overbygningen er udført med bærende konstruktioner i stål/termoglas. Skibet er beklædt udvendigt med en vandret træbeklædning på vindpap, indvendigt med en beklædning af vandfast krydsfiner på en konstruktion af træregler. Der er etableret en indvendig trappe til motorrummet, samt en udvendig til styrhus. De bærende konstruktioner i husudvidelsen er udført iht. Bureau Veritas, hvor færgen var i klasse til den blev oplagt. Færgens motor blev samtidigt udtaget og maskinrummet saneret og motorfundament udstøbt. Herefter blev færgen omregistreret til "pram/husbåd" med nationalitetsbevis og kaldenavn i skibsregisteret.
Ourø fungerer som helårsbolig.
Ourø er er 29,13 m lang, 7,6 m bred (bredeste sted), 3,5 m høj fra dæk til overkant tag. Hertil kommer styrehus - samlet højde fra dæk til tag af styrehus er 5,9 m, den har en dybgang på 2,88 m og en tonnage på 98 BRT.
Ourø ligger med den ene ende mod offentlig tilgængelig kaj.
Den er fortøjret til kaj med kædefortøjninger og forbundet med kajen via en landgangsbro.
Den anden ende af færgen ligger ud i Søminegraven/Krudtløbet. Denne ende er ligeledes fortøjret med kædefortøjninger til et stort fælles anker i Søminegraven/Krudtløbet.