Plagen er enbevaringsværdig, klassisk dansk ø-færge bygget af egetræ.
Den er den ene af det historiske færgepar Pinen og Plagen som i årtier varlegendariske på overfarten ved Sallingsund i Limfjorden mellem Salling og Mors.Overfarten var i mange år den næstmest benyttede rute efter Storbæltsfærgerneog har haft meget stor betydning for titusinder af danskere. Den havde kapacitet til 99 passagerer og 12 personbiler.
Plagen blev bygget i 1958 på Larsen og Sønners Skibsværft i Nykøbing Mors og har kendingsbogstaverne OXIA. Færgen var i drift frem til 2014 hvor den blev udfaset og solgt til private ejere.
Plagen blev renoveret og ombygget til husbåd på Agger Værft i Vestervig og delvist som selvbyg i 2014 hvorefter den lå som husbåd og Kulturfærge i Aalborg Havn indtil den kom til sin nuværende position i København i juni 2019. Det oprindelige delvist åbne vogndæk er lukket af i området indenfor færgens oprindelige forhøjede sideklædning. Den aflukkede del af vogndækket samt et areal under hovedækket er indrettet til bolig. I forbindelse med ombygningen blev motor mm. udtaget af færgen. Den oprindelige konstruktion til bæring af styrehus er bevaret og der er bygget et nyt styrehus. Både udvendigt og indvendigt er så meget som muligt bevaret originalt og i helhedsindtrykket fremstår færgen meget lig sit oprindelige udtryk og ser ud som en rigtig ø-færge.
Plagen benyttes af sine nuværende ejere som husbåd.
Plagen er 27,96 m lang, 7,6 m bred (bredeste sted), 3 m høj fra hoveddæk til overkant af første dæk. På andet dæk i 4 m over dæk står styrehuset som er 2,2 m. Samlet højde fra dæk til tag af styrehus er 6,4 meter. Den har en dybgang på 2,9 m og en tonnage på 95 BRT.
Den er fortøjet til kaj med svære kæder og forbundet med kajen via en landgangsbro.
Plagen ligger med den ene ende mod offentlig tilgængelig kaj. Den anden ende af færgen ligger ud i Krudtløbet. Denne ende er ligeledes fortøjet med kædefortøjninger til et stort fælles anker i Krudtløbet.