Arkona er en bevaringsværdig båd, som er bygget i 1913 på Gebr. Wiemann's væft i Brandenburg. Skibet er renoveret med respekt for bådens alder og i originale materialer.
Arkona blev oprindeligt bygget som dampdrevet slæbebåd. Senere er skibet blevet ombygget med dieselmotor og i 1961 kom båden til Danmark. Båden har gennem årene hafthjemhavn i blandt andet Hirtshals og København. Udvendigt er båden megettidstypisk og er renoveret, så den i dag fremstår som et veteranskib.
Der er lagt meget fokus på at bådens fortid som et dampskib. Både i de store linjer og i alle smådetaljer fremtræder skibet som klassisk dampfærge fra 1913.
Nuværende ejer købtebåden i 2000 og begyndte en gennemgribende renovering og istandsættelse afskibet. Siden 2002 har båden ligget ved kaj i henholdsvis Krudtløbet og Søminegraven.
Arkona fungerer som helårsbolig.
Arkona er 18,7 m lang, 5m bred og 4,8 fra vandlinjen til øverste dæk. Båden har en dybgang på 1,9 m og en tonnage på ca. 73,2 BRT.
Arkona ligger med forenden fortøjet ca. 5 m fra offentlig tilgængelig kaj og agterenden fortøjet i Søminegraven.
Båden er forbundet med kajen via en landgangsbro.
Den anden ende af færgenligger ud i Søminegraven/Krudtløbet. Denne ende er ligeledes fortøjret med kædefortøjninger til et stort fælles anker i Søminegraven/Krudtløbet.